اقدام درمانی موفق در بیمارستان توحید سنندج؛ توقف خونریزی کلیه با انژیوامبولیزاسیون

1405/04/04
تعداد بازدید :66

تیم انژیوگرافی مرکز درمانی توحید سنندج به سرپرستی دکتر پیام قادری برای نخستین بار در استان کردستان، موفق به انجام انژیوامبولیزاسیون سودوآنوریسم عروق کلیه شد؛ روشی مداخله‌ای که با توقف خونریزی شدید، از جراحی باز و آسیب به بافت سالم کلیه جلوگیری می‌کند.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دکتر پیام قادری متخصص رادیولوژی و فلوشیپ رادیولوژی مداخله‌ای در این باره اظهار کرد: گاهی پس از یک عمل موفق سنگ‌شکنی کلیه (PCNL)، بیمار با خونریزی تأخیری‌ و شدید مواجه می‌شود این عارضه نادر اما جدی، معمولاً به دلیل آسیب به یک شریان کوچک درون کلیه و ایجاد نوعی ناهنجاری عروقی به نام «سودو‌آنوریسم» رخ می‌دهد.

 

وی افزود: در بیمارستان توحید سنندج، به کمک روش پیشرفته انژیوامبولیزاسیون سودوانوریسم کلیه با موفقیت برای بیمار جوانی که پس از PCNL دچار خونریزی شدید و پایدار شده بودند، انجام شد.

دکترقادری، بیان کرد: در این روش، با استفاده از انژیوگرافی و مواد امبولیزان محل خونریزی دقیقاً شناسایی و مسدود شد بدون اینکه به بافت سالم کلیه آسیبی برسد.

متخصص رادیولوژی و فلوشیپ رادیولوژی مداخله‌ای، مزیت بزرگ این روش را حفظ عملکرد کلیه و جلوگیری از نیاز به جراحی باز و خروج کلیه  عنوان کرد و گفت: نتایج تحقیقات نشان داده که این روش بسیار مؤثر است و در بیش از ۹۵ درصد موارد، خونریزی را به طور کامل متوقف می‌کند. بیماران معمولاً طی چند ساعت پس از عمل، بهبودی کامل پیدا می‌کنند و خونریزی آن‌ها قطع می‌شود.

 

سامانه های دانشگاه